Rejse med dyr
hos Roskilde
Dyreklinik

Her på siden finder du de gældende
regler angående at rejse med et kæledyr

EU lande

Der er pr. 3/7-04 lavet fælles regler for rejse med hund/kat til EU-lande :

Der gælder stadig specielle regler for flg. lande, se nedenfor :

› vær opmærksom på særlige regler for sverige, bornholm, storbritanien og norge, klik her

Første januar 2012 ændres reglerne for rejse med hund og kat til Sverige, Bornholm, Storbritannien og Norge.
Fremover kan man ikke længere rejse gennem Sverige uden at hunden eller katten opfylder kravene til indrejse i Sverige.

Det vil sige fra 1. Januar 2012 kræves der ved indrejse til Sverige og gennemrejse til Bornholm:

• at kæledyret er mærket med chip (tydelig øretatovering er stadig ok hvis hunden er mærket før 3. Juli 2011)
  • at kæledyret har et EU-pas
  • at indførsel af dyret anmeldes ved de svenske toldmyndigheder: følg dette link:
    Sveriges toldmyndigheder du må ikke rejse med nogen af de forbudte hunderacer

› SVERIGE, klik her

• Kæledyret er mærket med chip (tydelig øretatovering er stadig ok hvis hunden er mærket før 3. Juli 2011)
  • Kæledyret har en gyldig rabiesvaccination
  • Kæledyret har et EU-pas
  • Indførsel af dyret anmeldes ved de svenske toldmyndigheder: følg dette link: https://privattjanster-djuranmalan.tullverket.se/
  • Sveriges toldmyndigheder du må ikke rejse med nogen af de forbudte hunderacer

› Storbritannien, Irland, Malta og Finland, klik her

• at kæledyret har et EU-pas
  • kæledyret skal 1-5 døgn inden indrejse have behandling mod dværgbændelorm hos en dyrlæge. Dette skal attesteres i eu-passet.

For Malta og Irland kræves det desuden at kæledyret har fået udtaget blodprøve til undersøgelse af rabiesantistoffer minimum 30 dage efter seneste rabiesvaccination.

› Norge, klik her

• at kæledyret har et EU-pas
  • 24-120 timer før indrejse skal hunden eller katten behandles mod bændelorm. Dette skal attesteres i eu-passet. Hunde, der ofte tages med på rejser til Norge, kan som alternativt til 24-120 timers behandlingen i stedet blive behandlet mindst 2 gange med max 28 dages mellemrum inden indrejsen til Norge. Derefter behandles hunde mindst hver 28. dag.

Skal du/I rejse til land uden for EU kontakt da venligst dyreklinikken el. landets ambassade for nærmere information mht. indrejseregler. Vær opmærksom på at Danmark kræver blodprøver for rabies, hvis man returnerer fra visse lande uden for EU (øvrige tredjelande).

› Dyr under 3 måneder, klik her

Skal dit/jeres dyr rejse alene eller er hvalpen/killingen under 3 måneder ved afrejse kontakt da din lokale dyrlæge eller læs mere på fødevarestyrelsens hjemmeside

Døgnvagt

telefon: 46 36 08 90​.